Vinkit vuoden lopun itsetutkiskeluun

by | Henkilökohtainen kehitys

Näillä vinkeillä itsetutkiskelu onnistuu

Mitä itsetutkiskelu on

Itsetutkiskelu tai self-reflection on yksinkertaisuudessaan aikaa, jonka käytät aktiivisesti kysymyksien esittämiseen itsellesi. Se saattaa kuulostaa aluksi hämmentävältä, mutta me kaikki kysymme itseltämme kysymyksiä joka päivä, vaikka emme aina tiedostakaan ja mieti niitä.

Voit kysyä ja arvioida esimerkiksi omia yleisimpiä ajatuksia, tunteita, tapoja, uskomuksia, asenteita, haluja ja oikeastaan ihan kaikkea käytöstäsi mikä tulee mieleen kulloisellakin kerralla.

Kun ensimmäisen kerran opin tekemään itsetutkiskelua, tajusin että tätä taitoa ei ollut opetettu minulle missään oppilaitoksessa, ei edes yliopistossa. Huomasin kuinka paljon olen oikeasti menettänyt kasvun mahdollisuuksia, koska en ollut tehnyt tätä ennen. Toivonkin, että saat tästä artikkelista kipinän tehdä itsetutkiskelua ja nauttia sen antamista hyödyistä.

7 vinkkiä itsetutkiskeluun

Sinun on myös hyvä muistaa, että itsetutkiskelun tarkoitus on henkilökohtainen kasvu. Tämä saattaa kuulostaa isolta asialta ja hankalalta, mutta näillä vinkeillä pääset hyvään alkuun.

1. Kysy itseltäsi parempia kysymyksiä

Emme usein edes mieti mitä kysymyksiä yleisimmin kysymme itseltämme. Ne voivat olla myös melko tiedostamattomia. Tosiasia kuitenkin on, että sisäinen keskustelumme määrittää hyvin pitkälle mitä tunnemme ja miten toimimme.

Suunnittele siis kysymykset joita jatkossa esität itsellesi ja harjoittele sitä. Tee siitä tapa ja huomaat melko pian kuinka ajattelusi ja tunteesi alkavat muuttua. Kysy kysymyksiä, jotka vievät sinua eteenpäin, johtavat vastauksiin, lisäävät positiivisuutta tai johtavat suurempaan itsetuntemukseen.

2. Mieti asioita joista olet kiitollinen

Keskittymällä asioihin, joita sinulla on ja jotka on onnistuneet nostat mielialaasi. Voit aloittaa hyvin pienistäkin asioista, vaikka siitä että heräät aamulla ja olet elossa tai siitä, että söit hyvää ruokaa.

Hyvin usein ihmismielellä on taipumus keskittyä negatiivisin asioihin, kuten mikä meni väärin tai mikä uhkaa meitä nyt tai tulevaisuudessa. Tämä johtuu eloonjäämis vaistoistamme, ja nykypäivänä ne eivät aina kohtaa nykytilanteen tarpeita.

Voit kuitenkin valita mihin keskityt, se valta meiltä jokaiselta löytyy ihmisinä.

3. Kirjoita asiat muistiin

Kun kirjoitat, se yleensä selkeyttää ajattelua ja auttaa sinua muistamaan, vaikka et edes lukisi kirjoituksiasi uudestaan. Ja joskus on ihan kiva katsoa jälkeenpäin omia ajatuksiaan ja seurata omaa kehitystään. Tästä on myös apua oppimiseesi.

Millä tahansa tapaa kirjoitatkin, oli se sitten kynä ja paperia tai tietokone tai puhelin, tekee se asioista konkreettisempia. Tämä auttaa myös käsittelemään tunteita ja tapahtumia turvallisessa ympäristössä. Suosittelen rauhallista paikkaa, jossa on hyvä olla.

Sinun kannattaa myös välillä lukea uudelleen kirjoittamiasi asioita, esimerkiksi kerran viikossa ja myös lisätä siihen uusia ajatuksia, joita lukeminen herättää.

4. Hiljenny ja keskity

Kokeile erilaisia tapoja ja löydä se sinulle sopiva tapa hiljentyä ja keskittyä nykyhetkeen. Tähän löytyy monenlaisia keinoja. Voit esimerkiksi mennä kävelylle, kokeilla meditaatiota ja mindfulnessia, käydä puistossa tai mitä tahansa muuta toimintaa, joka auttaa sinua rentoutumaan.

Meditaatiota löytyy monenlaista eri tyyliä. On joogaan liittyvää, hengellisempiä, tieteellisiin tutkimuksiin perustuvia jne. Yksi omia suosikkejani on Dr. Dan Siegelin Wheel of Awareness meditaatio sekä Smiling Mind (myös appi puhelimeen), jotka löytyvät ilmaiseksi verkosta.

5. Mene luontoon

Luonto on mahtava paikka päästä mielentilaan, jossa itsetutkiskelu onnistuu helpommin. Metsässä on jotain rauhoittavaa ja siellä on harvemmin häiriötekijöitä, joita löytyy yleensä paljon kotona.

Löydä se oma paikkasi, metsästä, rannikolta, järveltä tai vaikka pellolta. Mikä tuntuukin sinusta rauhalliselta, mieltä tyynnyttävältä paikalta.

6. Aseta tavoitteita

Tavoitteiden asettaminen auttaa sinua itsetutkiskelussa. Voit hyvin käyttää niitä suuntaviivoina kun asetat itsellesi kysymyksiä ja pohdit omaa edistymistä.

Voit esimerkiksi miettiä mitkä asiat ovat tuoneet sinua lähemmäksi tavoitteitasi, onko jokin esteenä onnistumiselle tai tarviiko sinun oppia jotain uutta päästäksesi haluamaasi.

7. Hanki vastuullisuus kumppani

Säännöllinen itsetutkiskelu voi olla aluksi hankalaa. Silloin on hyvä hankkia itselleen vastuullisuus kumppani. Tämä voi olla esimerkiksi hyvä ystävä, tukiryhmä, joku läheisesi tai ammatti life coach.

Näin saat tarpeelliset muistutukset tehdä itsetutkiskelua tarpeeksi usein ja voit myös jakaa ajatuksiasi, jos se tuntuu hyvältä. Tässä ammatti life coach antaa ainutlaatuisen, turvallisen ja luottamuksellisen tilan jakaa asioita ja pitää sinut vastuullisena.

Aloita askel kerrallaan

Voit aloittaa pienin askelin ja ottaa aluksi vaikka pari näistä vinkeistä säännölliseen käyttöön. Siitä on sitten hyvä jatkaa, tehdä siitä tapa ja laajentaa itsetutkiskelua.

Älä myöskään epäröi pyytää apua, sillä yksin ei aina ole helppoa muuttua. Käy siis jo tänään varaamassa ilmainen tutustumisaika ja keskustelemme mitä tarvitset. Aikoja on rajatusti, joten toimi nopeasti.

Sampsa Rantanen

Sampsa Rantanen

Author

Sampsa Rantanen on ammatti business & life coach, International Coaching Federation -jäsen ja innostunut auttamaan miehiä saavuttamaan unelmansa. Hän tykkää lukea ja oppia uusia asioita, joita voi käyttää ymmärtämään ihmismieltä ja auttamaan muita.

Yhteystiedot

Sampsa Rantanen Coaching

Y-Tunnus : 3369234-9

Puhelin : 040 22222 97

Sähköposti : info@sampsarantanen.fi